طراحی سیستم جریان ضعیف ؛ بسیار با اهمیت می باشد ، زیرا در واقع وجود برخی از اجزای این سیستم ها در ساختمان های مسکونی بسیار ضروری می باشد . سیستم های جریان ضعیف به مدارهای الکتریکی موجود در سیم کشی هایی از قبیل ، تلفن ، دوربین مدار بسته ، آیفون و همانند آنان گفته می شود که در این گونه سیستم ها روکشدار بودن هادی دارای اهمیت بسیار ویژه ای می باشد . در استفاده و نصب این گونه سیستم ها از ابزراهایی چون برش ، پرس ، ابزار روکش برداری استفاده می شود که می تواند در نصب تجهیزات این گون سیستم ها بسیار مهم باشند . برخی از این سیستم ها در مناطق و ساختمان های مسکونی ضروری نمی باشند و تنها به صورت اختیاری توسط افراد مورد استفاده قرار می گیرند و در مقابل وجود بعضی از آنان در ساختمان ها بسیار حائذ اهمیت می باشد . برای درک بیشتر و آشنایی با سیستم های جریان ضعیف ، مقاله پیش رو که توسط تیم تولید محتوا شرکت طراحی سیستم های جریان ضعیف آسا نیرو انرژی ، پیشرو در صنعت هوشمندسازی ساختمان ، تهیه شده است را تا انتها دنبال کنید .

جریان ضعیف چیست 

مدارهای الکتریکی موجود در سیم کشی های تلفن ، آیفون ، سیستم های اعلام حریق ، دزدگیر و … سیستم های جریان ضعیف نامیده می شوند . این سیستم ها در ساختمان های مسکونی از اهمیت بالایی برخوردار می باشند و به همین دلیل در طراحی و نصب آنان باید از دقت بسیار زیادی بهره برد . در سیستم های جریان ضعیف ، سطح مقطع هادی دارای چندان اهمیت زیادی نمی باشد و آنچه بسیار با اهمیت می باشد ، حفاظ دار بودن هادی می باشد .

اگرچه در نام گذاری این گونه سیستم ها از واژه ضعیف استفاده شده است ، اما دقت در نصب مدارهای الکتریکی این سیستم ها داراب اهمیت بسیار زیادی می باشد به طوریکه برای حفاظت بیشتر از ساختمان ها و عملکرد درست این سیستم ها ، مدارهای الکتریکی و نصب دقیق آنان در اولویت می باشند . درصورتیکه برای صرفه جویی در هزینه ها از سیم آلومینیومی در تجهیزات سیستم های جریان ضعیف استفاده می کنید ، حتما برای آنان از اتصالات عایق دار کمک بگیرید .  در صورتی که نیروی برق مجاز در کابل ها ( بر اساس وات ) تعیین نشده باشد ، بهتر است از لامپ 60  وات در تجهیزات جریان ضعیف استفاده شود .

طراحی سیستم جریان ضعیف

طراحی سیستم جریان ضعیف

تجهیزات جریان ضعیف چیست 

جریان های ضعیف بر خلاف اسمی که بر روی آنان قرار داده شده است دارای حساسیت بالایی می باشند و در نصب و اتصال تجهیزات آن باید از دقت زیادی بهره برد و دلیل آن می تواند برای مثال در کیفیت صدای منتقل شده در تلفن ، آیفون و … نمودار شود . هر سیستمی دارای تجهیزات منحصر به خود می باشد . در سیستم های جریان ضعیف ، تجهیزات شامل ، سیم کشی و نصب قطعات و اتصالات مربوطه می باشد .

این اتصالات شامل اتصالات موجود در سیم کشی تلفن ، سیستم های اعلام حریق ، سیستم های ضد سرقت و … می باشد . انتخاب یک نیروی کار ماهر و با تجربه در این زمینه از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار می باشد ، زیرا به کمک یک تکنسین ماهر می توانید بهترین نوع از سیم ، کابل و یا تجهیزات دیگر را خریداری کنید که در کیفیت نهایی کار بسیار موثر می باشد . وجود یک تکنسین خبره در این کار می تواند در ایجاد یک سیستم بسیار قدرتمند و بی عیب و نقص تاثیر بسزایی داشته باشد .

کابل های مورد استفاده در تجهیزات جریان ضعیف

در طراحی و نصب سیستم های جریان ضعیف ، کابل ها از ارزش بسیار زیادی برخوردار می باشند و به همین دلیل در این گونه سیستم ها از دو نوع کابل مخصوص استفاده می شود .

  • کابل با زوج تابیده

کابل های با زوج تابیده به این دلیل دور یکدیگر تابیده شده اند که مانع از ایجاد میدان مغناطیسی در هادی باشند و دلیل دیگر آن خنثی سازی نوسانات و نویز ایجاد شده بر روی کابل ها می باشد . در این کابل ها تمرکز اصلی بر روی هادی کی باشد . این کابل ها دارای 2 دسته می باشند که به وفور در سیستم های جریان ضعیف مورد استفاده قرار می گیرند . دسته اول این کابل ها بدون حفاظ بوده و با نام UTP  و دسته دوم با حفاظ بوده و با نام STP در سیستم های ضعیف مورد استفاده قرار می گیرند .

  • کابل هم محور

این کابل ها از لایه بیرونی به داخلی با اجزا ، پوسته خارجی ، حفاظ مسی بافته شده ، عایق پلاستیکی و هادی مسی تشکیل شده اند . مهم ترین ویژگی این نوع از کابل ها ، دفع عوامل مزاحم و مختل کننده در محیط می باشد . بیشترین استفاده از این نوع کابل ها در آنتن های تلویزیون و دوربین مدار بسته می باشد .

طراحی سیستم جریان ضعیف

طراحی سیستم جریان ضعیف

ابزارهای کابل کشی در طراحی سیستم جریان ضعیف

در کابل کشی سیستم های جریان ضعیف وجود بعضی از ابزارها بسیار مفید و کاربردی می باشد . ابزارهایی مانند ، پرس ، نصب فیش ، برش و … از ابزارهای بسیار مفید در این زمینه می باشند . در اجرای درست و بدون عیب و نقص این سیستم ها وجود ابزارهای منحصر به این سیستم ها بسیار ضروری می باشد ، زیرا از این طریق تمام سیم کش ها و همچنین نصب تجهیزات بدون هیچ عیب نقصی پیاده سازی می شود و در خروجی نهایی کار مشکلی پیش نخواهد آمد . این ابزارها عبارتند از :

  • روکش بردار کابل

برای روکش برداری کابل‌های کواکسیال (هم‌محور) و کابل‌های TP (زوج تابیده) از ابزار روکش بردار کابل استفاده می شود .

  • آچار سوکت زن

برای اتصال کابل‌های RG و فقط از خانواده TP (زوج تابیده) و اتصال آن‌ها به سوکت‌های RG از آچار سوکت زن استفاده می شود .

  • پانچ زن سیم‌کشی تلفن

برای اتصالات غیرپیچی و فشاری پایین رو در سیم‌کشی ورودی‌ها و همچنین در جعبه های تقسیم تلفن و …. ازاین ابزار  استفاده می‌شود .

  • 6 گوشه زن

برای پرس کردن سر سیم‌های بند پوتینی و اتصالات فیش BNC و کانکتور F و اتصالات RCA از این ابزار استفاده می شود .

تجهیزات ضعیف اجباری در ساختمان مسکونی در طراحی سیستم جریان ضعیف

در ساختمان های مسکونی وجود بعضی از اجزای سیستم های ضعیف از الزامات می باشد و نبودن آنان در ساختمان ها می تواند به عنوان کمبود و یا نقص برای آن ساختمان ها محسوب بشود و در مقابل بعضی از این سیستم ها به صورت کاملا اختیاری در ساختمان ها نصب و اجرا می شوند و در وجود آنان ضرورتی وجود ندارد . در انتخاب این نوع سیستم ها باید به موارد بسیار زیادی توجه کرد که در هنگام استفاده از آنان دچار مشکل نشویم .

در ساختمان ها وجود سیستم های ضعیف در تلفن و آیفون بسیار ضروری می باشد و نبود آنان می تواند در نحوه عملکرد این نوع از تجهیزات مشکل ایجاد کند . سیستم های ضعیف بر خلاف نام آنان باید با دقت بسیار زیادی سیم کشی بشوند و تجهیزات آنان به صورت دقیق نصب بشود زیرا در غیر این صورت می توانند در انتقال صدای تلفن و یا آیفون مشکل ایجاد کنند . استفاده از سیستم تجهیزات ضعیف در سیستم های اعلام حریق ، دوربین مدار بسته ، شبکه رایانه و … کاملا اختیاری می باشد و براساس معیارهای مد نظر شما می توانند مورد استفاده قرار بگیرند .